跳到主要内容

· 2 分钟阅读
Yves Persoons
考拉老师

Formula e introduces sd race car title

Op donderdag 28 juli 2022 stelde het Formula Electric Belgium team hun gloednieuwe zelfrijdende elektrische wagen voor: de Super Nova. De onthulling vond plaats bij DronePort in Sint-Truiden. Al sinds 2009 bundelen studenten van Thomas More en KU Leuven (Campus Groep T en De Nayer) de krachten om jaarlijks een elektrische raceauto te bouwen met de nieuwste technologische snufjes.

Dit jaar gingen de studenten nog een stap verder, mede dankzij een nauwe samenwerking met meer dan 120 bedrijven. Het resultaat: de Super Nova, de allereerste zelfrijdende Belgische racewagen gemaakt door studenten. Super Nova is een geüpgradede wagen uit het brede scala wagens van het team, dat ondertussen al meer dan 13 e-racewagens inhoudt. “We waren klaar voor de volgende stap, het ombouwen van één van onze oudere racemodellen tot een zelfrijdende versie”, stelt Remko Schippers, Team Manager van Formula.

De allerduurste gocart ooit

“Vooraleer we aan de zelfrijdende wagen konden beginnen, moesten alle sensoren grondig getest worden. Daarvoor bouwde we de duurste gocart ooit. Door alle sensoren op een goedkope gocart te plaatsen, steeg de oorspronkelijke waarde van 20 euro naar maar liefst 25.000 euro.”, legt Remko uit. Door de gocart voort te duwen kon gezien worden hoe de algoritmes en sensoren samen werkten. Zodra dit op punt stond, kon de stap dan ook gemaakt worden naar een zelfgemaakt testplatform. “Dit was een enorm succes, we gingen van zelf voortduwen naar volledig zelfrijdend, wat ook een enorme motivatieboost gaf om verder te blijven werken aan dit ambitieuze project.”, vertelt Remko. De implementatie op Super Nova volgde daarna snel.

De zelfrijdende racewagen weegt 250 kilo en kan 25 km/uur rijden. "Dat is uiteraard minder snel dan onze vorige racewagens, maar we hebben een goed basisplatform gebouwd waarop het team van volgend jaar zeker kan verder werken", aldus Schippers. In de komende jaren zal het team zeker ook kijken naar de mogelijkheden voor een hybride wagen, die zowel zelfrijdend is maar ook bestuurd kan worden.

What's next

“Als raceteam willen we de wagen tot het uiterste drijven”, zegt Remko kritisch. Daarom zal het team in 2023, met hun verbeterde versie van de wagen, deelnemen aan de Formula Student competities. Daarbij zullen ze het opnemen tegen andere zelfrijdende racewagens uit de hele wereld. “Wij zijn er alvast klaar voor! Laat de competitie maar komen!” glundert Remko.

· 1 分钟阅读
Yves Persoons
考拉老师

Solar team breaks world record title

太燃了!

新纪录!

12小时行驶1051公里!

在摘得两届欧洲冠军和一次世界冠军头衔后,鲁汶的学生工程师们再次爆种!

2022年6月12日周日,他们在12小时内驾驶太阳能车行驶了1050公里。从数量级上强势打破了来自代尔夫特的荷兰太阳能车队在2020年创造的127公里世界纪录。除了轮胎爆胎之外,这次创纪录的尝试过程中没有出现任何问题。

太阳能车和车队都已经准备就绪,迎接下一个挑战:9月9日到16日在南非举行的沙索尔太阳能挑战赛。

· 5 分钟阅读
Yves Persoons
考拉老师

Solar team championship title

10月17日周四,鲁汶大学太阳能车队在澳大利亚阿德莱德经过5天鏖战,捧得2019年普利司通世界太阳能挑战赛冠军奖杯。这是鲁汶大学工程科技学院Group T校区,也是比利时战队历史上的第一个世界冠军!

今年共有来自22个国家的44支车队在澳大利亚展开比拼。他们的任务是要驾驶自己从零开始建造的太阳能赛车,从澳洲北部的达尔文市一路南行3,021公里,以最快的速度到达大陆南端的阿德莱德。

Solar team championship day2-101

八年磨一剑

捧杯的20名学生工程师可不是什么初出茅庐的菜鸟了。这已经是鲁汶的太阳能车队第8次参加世界太阳能挑战赛。

Willem Jan Claes, Agoria车队队长

我们这么多年累积的知识和经验被一代代的队伍继承下来,终于在今天在舞台上发光发热。

这些基础使得我们今年能把最快和最有效率的太阳能车带到赛场,但光有这些可无法确保胜利。毕竟WSC可不是什么普通的比赛,这是一项真正的挑战。我们不仅在和其他队伍比拼,也在和各项客观因素作斗争:呼啸的狂风,广袤的沙漠,肆虐的沙尘暴以及其他无处不在的被注意到的风险。

我们来自荷兰Twente大学的战友正是被一阵狂风掀翻了。而我们永远的朋友和竞争对手荷兰代尔夫特车队的赛车则在赛程的最终段起火。幸运的是赛车手没有遇到不测。

Solar team championship day2-106

源于比赛,高于比赛

参赛的鲁汶学生在过去的一年时间里昼夜奔忙优化他们的Bluepoint号赛车。这辆赛车从电池组到太阳能板、从基础的车架到车身的设计建造甚至涂装,都由学生们亲力亲为独立完成。

Willem Jan Claes

比赛开始时每辆赛车都是充满电的状态,而一旦上路,整车的供电就只能依赖太阳能充电了。就和我们每个参赛队员的精神和斗志一样,必须随时保持百分百的专注和动力,每一个被忽略的小细节都有可能在下个瞬间让我们付出代价。

经历了这一惊心动魄的征途,我们也不要忘记,即便是世界锦标赛,我们的冠军队伍所向往的也绝不仅仅是赢得比赛。来自鲁汶的年轻工程师们希望通过他们的胜利,激发大众尤其是年轻人对可再生能源和技术的认识和关注。企业家精神在团队合作里也至关重要。

Willem Jan Claes

我们是工业工程领域的年轻创业者,工程师是一项使命。

我们让全世界都看到了比利时和我们的大学正站在技术创新的最前沿持续前进!

Solar team championship day5-105